تشخیص و درمان شکستگی استخوان کتف | درمان دیسک کمر اصفهان

بررسی تشخیص و درمان شکستگی استخوان کتف

پیش از آنکه بخواهید شکستگی های استخوان کتف را تشخیص دهید، باید بدانید که استخوان کتف شما دقیقا کدام استخوان است و در کدام قسمت قرار دارد. درحقیقت استخوان کتف یا شانه، یک استخوان سه گوش یا مثلثی است که استخوان بالایی بازو را به استخوان ترقوه و قفسه سینه وصل می‌کند. پس این استخوان، همچون یک مرکز مهم، سه بخش اساسی دیگر را به یکدیگر متصل می‌کند و به‌خوبی آن‌ها را در جای خود نگه می‌دارد. در این مقاله از سایت دکتر امیر قنبریان متخصص درمان دیسک کمر اصفهان تشخیص و درمان شکستگی استخوان کتف را مورد بررسی قرار می دهیم.

بهتر است بدانید که هر شخصی، دو استخوان کتف یا همان شانه دارد. یکی در یک طرف بالای کمر قرار دارد و دیگری در طرف دیگر. از این استخوان، به‌وسیله ماهیچه‌های بسیاری محافظت می‌شود. همچنین، ماهیچه‌های اطراف این استخوان، به آن قدرت داده و موجب می‌شوند که بتواند بسیار نرم و راحت حرکت کند.

اما درباره شکستگی استخوان شانه، باید گفت که این نوع از شکستگی‌ها به اندازه شکستگی استخوان دست، پا و دیگر نواحی بدن، شایع نیستند. شکستگی های استخوان کتف بر اساس انجمن جراحان ارتوپدی آمریکا، از کمیاب‌ترین شکستگی‌ها به‌حساب می‌آیند. جالب است بدانید که شکستگی این استخوان‌ها تنها کمتر از ۱ درصد کل شکستگی‌های استخوان را هر ساله در ایالات متحده به خود اختصاص می‌دهد.

همچنین ایجاد چنین شکستگی، کمی سخت‌تر از دیگر شکستگی‌ها نیز است. به‌همین دلیل که شکستن استخوان کتف بسیار سخت است، شکستگی‌های این ناحیه عمدتا به‌دلیل ضربه‌های سنگین همچون تصادفات موتور سیکلت و اتوموبیل، حوادث ورزشی و یا سقوط از ارتفاعات بلند، به وجود می‌آیند.

عوامل شکستگی استخوان کتف

همان طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، شکستگی های استخوان کتف از شکستگی‌های رایج نیست و احتمال شکستگی این ناحیه از دیگر نواحی، بسیار کمتر است؛ به‌همین دلیل تنها در صورت ضربات سهمگین ممکن است دچار چنین شکستگی کمیابی شوید. برای مثال، افتادن از جایی و یا ضربه خوردن کتف، می‌تواند موجب به‌وجود آمدن شکستگی کتف شما شود؛ بنابراین رایج‌ترین دلایل این شکستگی به شرح زیر هستند:

افتادن بر روی بازوی کشیده‌شده خود

زمانی که افراد از جایی می‌افتند، معمولا سعی می‌کنند یکی یا هر دو بازوی خود را کشیده و باز کنند تا از دیگر نقاط بدن خود در برابر آسیب، محافظت کنند. این یکی از رایج‌ترین عوامل شکستگی های استخوان کتف است. بدین صورت، بازوهای شما شدیدا کشیده شده و استخوان کتف شما در معرض شکستگی شدید قرار می‌گیرد.

وارد شدن ضربه شدید به کتف

ضربه محکم نیز دیگر دلیل اصلی شکستگی های استخوان کتف است. ضربات سنگینی ناشی از تصادف ماشین و یا موتور سیکلت، سقوط از جایی و یا برخورد با اجسام سنگین و محکم همچون توپ بیسبال و یا چوب آن نیز می‌توانند موجب آسیب به استتخوان کتف شما و حتی شکستگی آن شوند.

انواع شکستگی استخوان

شکستگی بدنه کتف

بر اساس کتاب درسی ارتوپدی «Wheeles»، کتاب درس آنلاینی که در دپارتمان جراحی ارتوپدی مرکز درمان دانشگاه «دوک» تدریس می‌شود، شکستگی این قسمت از کتف از دیگر قسمت‌ها رایج‌تر است. بر اساس تحقیقات این کتاب درسی، بدنه کتف، بزرگ‌ترین قسمت استخوان شانه به‌حساب می‌رود و به‌همین دلیل نیز در معرض شکستگی‌های بیشتر است.

شکستگی گردنه کتف

دومین جایی که بیشترین شکستگی کتف در آن رخ می‌دهد، گردنه آن است. این قسمت نیز دقیقا ناحیه باریک استخوان کتف است و درست زیر حفره شانه قرار دارد که در آن به استخوان بالایی بازو، وصل می‌شود. پس بهتر است بیشتر از هر قسمتی، مراقب این دو قسمت باشید.

ناحیه گلنوئید کتف

از دیگر نواحی که شکستگی های استخوان کتف در آن رخ می‌دهد، گلنوئید آن است. گلنوئید درحقیقت حفره‌ای است که در آن استخوان بالایی بازو به استخوان کتف وصل می‌شود. شکستگی در این ناحیه نسبت به دو ناحیه پیشین، نسبتا کمیاب‌تر است.

ناحیه آکرومیون کتف

آکرومیون یا زائد سرشانه‌ای نیز بالاترین قسمت استخوان شانه است که این استخوان را به ترقوه متصل می‌کند. در این قسمت نیز احتمال رخدادن شکستگی، بسیار کم است.

ناحیه کوراکوئید کتف

کوراکوئید یا زائده غرابی، استخوان قلاب مانندی است که استخوان کتف را به ترقوه متصل می‌کند. احتمال آسیب دیدن این ناحیه بسیار کم بوده و این آخرین ناحیه است که می‌توانید به شکستگی آن فکر کنید.

تشخیص علائم شکستگی استخوان کتف

حالا که با آسیب‌پذیرترین نواحی استخوان کتف آشنا شدید، نوبت به تشخیص علائم شکستگی این استخوان مهم می‌رسد. همان طور که کتف، خود از استخوان‌های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام درجه سختی و آسیب‌پذیری متفاوتی دارند، پس در صورت شکستگی، علائم آن‌ها نیز با یکدیگر فرق می‌کند. اما اگر بخواهیم به‌طور کلی علائم را بررسی کنیم، در صورتی که هرگونه از شکستگی های استخوان کتف را داشته باشید، چنین علائمی را مشاهده می‌کنید:

  • درد شدید در هنگام حرکت بازو
  • ناتوانی در آوردن بازو تا بالای سر
  • ورم، کبودی و ساییدگی پوست در قسمت پشت استخوان کتف

آسیب‌های دیگر نیز به ویژه آن‌هایی که به دلیل ضربه به وجود آمده باشد، ممکن است چنین علائمی را به‌عنوان استخوان شانه شکسته، در پی داشته باشد. به یاد داشته باشید که هر نوع شکستگی جدی است. پس اگر هر کدام از علائم بالا را تجربه کردید، فورا به یک فوق تخصص شانه مراجعه کنید تا سریعا شکستگی شما را رفع و از آسیب‌های احتمالی بعدی، جلوگیری کند.

درمان شکستگی استخوان کتف

یکی از عمده‌ترین راه‌های درمان شکستگی استخوان کتف، درمان با عمل جراحی است. برخی انواع مشخص شکستگی استخوان را می‌توان از طریق عمل جراحی درمان کرد. این شکستگی‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • شکستگی‌های که در آن، گلنوئید جابه‌جا شده باشد
  • شکستگی‌های شدید استخوان کتف
  • شکستگی‌های آکرومیونی که باعث ساییده‌شدن استخوان بالایی بازو به آن می‌شود

در طول عمل نیز شما کاملا بیهوش خواهید شد و این یک نوع عمل بیهوشی است. جراح شانه در این عمل، استخوان‌های شما را هم‌تراز می‌کند و از این طریق، شکستگی های استخوان کتف شما را درمان خواهد کرد. او ممکن است در این راه، استخوان‌های شما را با کاسه‌های فلزی مخصوص، پیچ و یا سیم، به یکدیگر بچسباند. همان طور که می‌دانید، بعد از این عمل نیز باید تا مدتی استراحت کنید و همچنین تا زمانی که سلامتی خود را بازیابی کنید، مرتبا فیزیوتراپی انجام دهید.


مطالعه بیشتر :

تمرینات ورزشی بعد از عمل تعویض مفصل لگن

علل و علائم پارگی تاندون پاتلا

مقایسه تعویض کامل و تعویض ناکامل مفصل